Underbar mandelmjölk och är kalcium farligt?

I media älskar man att förstora upp att ett visst vitamin eller visst livsmedel är farligt. Idag skriver DN om hur kalcium kan bli en fara för hjärtat och publicerar det tillsammans med en bild på mjölkprodukter.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kalcium-i-maten-fara-for-hjartat

Det är dock inte bra att gå omkring med brist på vitaminer eller mineraler men jag håller med om att det kan vara skadligt att ta tillskott för att vara på säkra sidan. Det allra bästa är att få sig allt man behöver naturligt, via maten (eller solen). Det är väldigt komplex hur vitaminerna och mineralerna behöver varandra för att lättast tas upp i kroppen och det fiffiga med varierad mat är att vi är gjorda för att ta upp det vi behöver ifrån just maten. Därför är det bra att se över sin kost så att man äter tillräckligt varierat och näringsrikt. Varför inte ta hjälp av en kostrådgivare för att se över dina matvanor och på köpet få inspiration till förändringar eller kanske bara lite förnyelse?

Vissa sjukdomar gör att kroppen har svårare att ta upp vissa näringsämnen och ibland behöver man ändå komplettera med tillskott. Din läkare kan ta blodprover om du misstänker att du har brist på något. Visar det sig att du har brist på någon vitamin eller mineral så är det viktigt att försöka ta reda på orsaken och även där bör läkaren hjälpa till. Det kan exempelvis bero på tarmsjukdom, glutenintolerans, laktosintolerans eller brist på något annat. Exempelvis kan brist på B12 bero på brist på ett ämne i magsäcken som behövs för att kunna ta upp B12. Men det kan också bero på att du äter för lite ägg, fisk, skaldjur, kött, mjölkprodukter m.m.

Visst känns det mycket naturligare och i många fall bättre för kroppen att ändra om matvanorna och se till att äta mer av vissa livsmedel, om den förändringen räcker?

Med DN:s bild på mjölkprodukter ihop med den rubriken försöker de ge ett första intryck att mjölk är farligt, för att få många läsare. Det finns flera fördelar med mjölkprodukter men också en del nackdelar. Många mjölkprodukter kan vara väldigt bra proteinkällor och näringskällor. Man ska dock tänka på att mjölken egentligen är anpassad med hormoner och annat för att få kalvar att växa snabbt. Jag tror dock inte att det är så vanligt att överdosera sitt kalciumintag så att det blir farligt bara genom att äta varierad kost som inkluderar mjölkprodukter. Är du ändå orolig så kontakta din läkare och mät. Jag går nog in på fler för och nackdelar med mjölk mer ingående vid ett annat tillfälle.

Själv provar jag i perioder att utesluta mjölkprodukter, mest för att få en bra anledning att prova massor nytt. Nästa gång kanske jag provar lite längre för att samtidigt se om jag märker någon skillnad på mig själv. Piggare? Tröttare? Bättre/sämre hy? Påverkas magen? Träningen? Många är känsliga för laktosen men det finns idag gott om laktosfria produkter. Förhoppningsvis finns de laktosfria även som ekologiska snart också.

Vi lever ju i en kultur där mjölkprodukter ska vara med nästan hela tiden. Även om många inte dricker mjölk i glas så är vi så vana att använda ostar, yoghurt, keso, kvarg/kesella, crème fraische, grädde och annat i våra måltider att det känns så alternativt att tänka utanför detta. Äter du ägg, skaldjur, blandade fisksorter och/eller kött får du i dig en hel del av det du behöver ändå. Med mycket grönsaker som broccoli, grönkål, spenat med flera och frön och nötter så fungerar nog en mjölkfri kost bra. Det finns ytterligare detaljer att tänka på om man ska vara noga eller behöver se till att få i sig mycket kalcium. Vissa frön, grönsaker och annat innehåller ämnen som hämmar eller motverkar upptaget av näringen.

Summan av kardemumman: se till att äta varierat och prata gärna med kostrådgivare om du vill bolla dina matvanor med någon. Misstänker du brist (eller överdos) på någon vitamin eller mineral, be din läkare att ta prov och om det är brist begär vidare undersökning efter anledningen.

Jag ska dock erkänna att jag äter d-vitamintillskott emellanåt under mörka delen av året utan att ha kontrollerat d-vitaminhalten i blodet. Men jag gör det lite försiktigt, någon tablett här och där eller varje dag under en kort period för att se hur/om det påverkar mig. Det finns mycket forskning som tyder på att vi verkligen behöver ta d-vitamintillskott här i Sverige om vi inte reser till soliga länder på vintern. Det bästa är ju så klart att ta sig i kragen och gå och kontrollera nivån av d-vitamin i sin kropp regelbundet i så fall.

Pröva en underbar mandelmjölk

Låt en handfull mandlar ligga i ett glas fullt med vatten i en halv till en dag. Byt till nytt vatten och häll i en mixer. Krydda med några frön från en vaniljstång eller lite vaniljpulver och mixa en stund. Häll och pressa blandningen med en sked genom en nötsil, saftsil eller diskbart kaffefilter och samla upp den goda mjölken. Mixa gärna nötmassan i filtret en gång till och pressa igen så får du ut ännu mer mjölk. Nu är den nyttiga och inte minst riktigt goda mandelmjölken färdig att avnjutas i stort glas.

Nötmassan i filtret kan du spara i kylen och blanda i biffar, smoothies eller annat närmsta dygnet. Har du inget filter eller tycker att det blir omständigt så kan du hälla upp det som det är i ett glas och vänta att dricka ett par minuter så hamnar massan i botten. Man kan även grodda mandlarna innan man gör mjölk på dom.

Mandelmjölk

Receptet hittade jag från början i Erica Palmcrantzs bok Raw Food. Tipset att smaksätta med vanilj kommer från Renée Voltaire.

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://matkarlek.se/ar-kalcium-farligt/trackback/

Lämna en kommentar