Mättande och näringsrik frukostgröt

Jag behöver frukost direkt när jag vaknar och lägger nog största delen av morgonrutinen i köket för att ladda upp en rejäl frukost till mig och familjen som en bra start på dagen. Nu, kvällen före, har jag precis börjat förbereda en god och mättande gröt som jag tänkte tipsa om. Man behöver som sagt förbereda lite dagen innan men det är det värt. Häll i 7 dl helt bovete, 4 dl quinoa, 2 dl pumpafrön, 1 dl linfrön i en burk.

gröt

Blanda om och häll 1,5 dl av blandningen i en kastrull, fyll på med ett par dl vatten och koka upp snabbt. Häll sedan av vattnet med en sil och lägg tillbaka blandningen i kastrullen. Fyll på med 1 dl kallt vatten och strimla ett par torkade aprikoser (välj de svavelfria ekologiska som är brunare) och blanda i. Låt stå över natten med lock. Morgonen efter fyller du på med 1 dl vatten och lite salt och koka sedan gröten på svag värme i ca 8 minuter.

Jag brukar ofta blanda i frysta bär som får koka med sista minutrarna men den blir nog lika god att servera med annan frukt man gillar, exempelvis rivet äpple. Häll på mjölk/havremjölk/mandelmjölk och en klick yoghurt och krydda med kanel och gärna även riven ingefära. Voilà och du har en glutenfri, protein- och näringsrik mättande gröt till frukosten som dessutom gör magen gott.

Observera att receptet räcker till gröt för flera personer, minst två men beroende vad du mer äter till frukosten så gissar jag att det även räcker till ett par småbarn också. Min tvååring älskar den här gröten. Det går även bra att spara och använda till mellanmål eller nästa frukost om det blir över.

Originalreceptet läste jag i tidningen Buffé för åtta år sedan men jag har modifierat det en smula. 

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://matkarlek.se/mattande-grot/trackback/

Comments

vad kul att hitta hit! underbar sida, kram!

Lämna en kommentar