Träning är livet

Det var några väldigt kalla dagar förra veckan men det gick ändå utmärkt att springa i skogen. Så underbart att studsa fram i strålande sol, klarblå himmel och glittrande frost på nästan varenda liten gren. Träning är livet.

Om man inte äger skidor eller älskar att springa i skogen går det ofta fint att springa även i snölandskap.

Om man inte äger skidor eller älskar att springa i skogen går det ofta fint att springa även i snölandskap.

Det bästa är att köra varierat så att man tränar styrka, kondition och rörlighet. Eftersom alla är olika gäller det dock att hitta de träningsformer som passar just dig. Det viktigaste är att den blir av och att du gör det du tycker är roligt. Våga även utmana dig själv genom att prova nya träningsformer. Har man inte tränat på länge eller kanske aldrig kommit in i träningsvanor så kan man genom att se över sina matvanor få mer energi att röra allt mer på sig. Genom att äta rätt och tillräckligt mycket och ofta får man en bra återhämtning som bygger upp musklerna ordentligt och det blir en väldigt positiv spiral när man blir starkare och ännu piggare.

Många hindras från sina träningsmål idag av att det är svårt att hitta tid till träningspasset, men som jag nämnt i tidigare inlägg kan man träna kortare stunder. En del gym erbjuder idag kortare träningspass eller styrketräningsupplägg som inte tar så lång tid per gång. Jag älskar att träna men i perioder när jag har svårare att få tid till gymmet eller inte är medlem i något gym, tar jag fram löparskorna och ger mig ut i skogen eller kör träningspass själv hemma. Det finns mängder av träningsvideos att ta till hjälp och om andra familjemedlemmar är hemma kanske du inspirerar dom också att träna. Är man förälder är det bara sunt att visa sina barn att träning är en naturlig del i livet.

Prova gärna även att träna på olika tider på dygnet för att se vad som fungerar bäst för dig i din vardag. Jag är alldeles för hungrig och ofta lite för trött på morgonen för att träna så för mig passar lunchen allra bäst, speciellt bra om det även innebär att jag får vara ute i dagsljuset mitt på dagen. Men morgonen passar många just för att få träningspasset avklarat och bli laddad med energi för resten av dagen. En period när jag var student, för en sådär 13 år sedan, brukade jag och en nära vän mötas på badhuset i Norrköping sju på morgonen en dag i veckan. Då simmade vi någon kilometer och fixade sedan rejäl frukost tillsammans. Minns att det var en väldigt skön start på dagen. Just då passade den tiden bra för att vi oftast började senare den dagen.

Nu ska jag strax hämta mina små på förskolan. Idag unnar jag mig en liten ministund yoga först för att jag ska känna mig lugn och balanserad. Det är ofta ett hektiskt tempo med de små, speciellt vid övergångarna mellan förskolan och hemmet och speciellt när de är trötta. Att göra lite yoga strax före är ett stärkande tips för att bemöta sannolika trotsutbrott eller andra konflikter med bästa humör. Det kan räcka med några minuter bara så att man kommer in i den sköna andningen.

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://matkarlek.se/traning-livet/trackback/

Lämna en kommentar